
AFX International Focus 

 

July 11, 2007 Wednesday 6:00 PM GMT  

 

Venezuelan TV station heads to cable 

 

LENGTH: 358 words 

CARACAS, Venezuela (AP) - An opposition-aligned TV station forced off the air by 

President Hugo Chavez will take its programming to cable television while it continues 

waging a legal battle to regain its broadcast license, the channel's top executive 

announced Wednesday. 

Radio Caracas Television, or RCTV, which went off the air on May 27 after Chavez 

refused to renew its license, will reach viewers via cable beginning on July 16, station 

executive Marcel Granier said. 

'Venezuelans want RCTV, and they will have it,' Granier told a news conference. 'Until 

we achieve the goal of regaining our signal we must try to return to the air as soon as 

possible through alternative means.' 

Cable reaches fewer than 30 percent of Venezuelan households. 

Granier said the priority for RCTV, which was one of the few major privately-owned TV 

channel that was critical of Chavez's administration, is still trying to return to viewers as 

a regular network on the open airwaves. 

'We will not cease our efforts until we regain our signal and our equipment,' he said. 'This 

commitment is for all Venezuelans throughout the country to have RCTV again, for free.' 

Chavez and his supporters accuse RCTV of supporting a failed 2002 coup, violating 

broadcast laws and regularly showing programs with excessive violence and sexual 

content. 

RCTV executives deny wrongdoing, arguing the president's decision not to renew the 

channel's license was aimed at muzzling his critics. Chavez defends the move as a means 

of democratizing the airwaves by turning over RCTV's signal to a state-funded public 

broadcasting station. 

International press freedom groups, the European Union, the U.S. government, Human 

Rights Watch and others have expressed concern about the move against Radio Caracas 

Television. 

RCTV has appealed a series of rulings handed down by Venezuela's Supreme Court that 

permitted Chavez's adminsitration to force the opposition-sided channel off the airwaves 

and allowed the new public-service channel to use RCTV's broadcasting equipment. 


