
BBC Monitoring Latin America - Political 

Supplied by BBC Worldwide Monitoring 

 

July 19, 2007 Thursday 

 

Venezuela wants subscription channels to carry government slots - watchdog 

 

LENGTH: 325 words 

Text of report in English by press release by Paris-based organization Reporters Sans 

Frontieres (RSF) on 19 July 

[Report: "Government wants to force cable and satellite TV stations to carry president's 

speeches"] 

The resumption of broadcasting by Radio Caracas Television (RCTV) on cable and 

satellite on 16 July has been followed by an announcement by information and 

communication minister William Lara that the law will amended to force pay-TV cable 

and satellite broadcasters to carry the same occasional government programming that 

terrestrial broadcasters are already obliged to transmit. 

The system of "cadenas" (obligatory simultaneous broadcasts) was established by the 

telecommunications law of 2000 and the broadcast media social responsibility law of 

2004. It allows the government to take over all the terrestrial frequencies whenever it 

wants to broadcast official messages. 

It is used mainly by President Hugo Chavez to force the privately-owned media to 

simultaneously retransmit his speeches when they are broadcast by the state media. 

Privately-owned broadcasters are fined when they do not comply. 

Lara announced on a state-owned radio station that pay-TV stations will also have to 

"retransmit the national anthem and connect to the 'cadenas' of the government, the 

National Electoral Council and other state authorities." He added that the required 

amendments to the existing broadcasting laws would be incorporated into an upcoming 

law that will empower President Chavez to govern by decree, without going through 

parliament. 

Many cable and satellite TV broadcasters including RCTV (which renamed itself RCTV 

Internacional after being forced off the terrestrial broadcast frequencies on 27 May) are 

registered as foreign companies. RCTV's headquarters are now located in the United 

States and the station has said it would not submit to the system of "cadenas". 

Source: Reporters Sans Frontieres press release, Paris, in English 19 Jul 07 

 


